La República a Manresa
en un clic (1931-1936)

El transport

 

Des del 1929, Prudenci Castellà i Vila tenia la concessió del servei d’autobusos urbans de Manresa, que passà a ser definitiva l’any següent.

Durant la República van aparèixer diverses empreses d'autobusos que connectaren Manresa amb les poblacions més properes. La més important era Transports Galtanegra S.A., creada el 1922,  que en aquesta època amplià les seves línies cap a Solsona i Vic. El 1935 s’inauguraren els serveis per carretera entre Manresa i Guardiola de Berguedà, que va prestar la Companyia General d’Auto Transport S.A. (ATSA).

Des del novembre del 1933, els taxistes manresans pogueren disposar d’una parada a la plaça de Sant Domènec. Al seu torn, el nombre de transportistes i recaders anà augmentant. Tot plegat significà un increment del trànsit de vehicles dins la ciutat amb les seves consegüents congestions, sorolls i accidents.

El 1929 el "Ferrocarril del Nord", de la línia Barcelona-Saragossa, va inaugurar oficialment l’electrificació del servei. Tan per velocitat com per netedat, el servei millorà moltíssim i també el nombre de passatgers entre Manresa i Barcelona. Tot i així, foren motiu de queixa els horaris dels trens i, sobretot, el preu dels bitllets, que es consideraven inassequibles per a la classe obrera