Aquest espai del web recull dues obres de teatre inèdites de Joaquim Amat-Piniella:
K.O. (1) (Transcripció) (Reproducció fotogràfica)
Setmana de festes (Transcripció) (Reproducció fotogràfica)


Són dues peces teatrals que es conserven al fons Joaquim Amat-Piniella de l’Arxiu Comarcal del Bages, donació de Marcel Amat Llaveries. Totes dues són mecanografiades i Setmana de festes conserva alguns afegits manuscrits del mateix Amat.
No en coneixem la data exacta de creació, però l’epistolari entre Amat-Piniella i Agustí Bartra, que vam publicar fa un temps a Memoria.cat, n’ofereix pistes. En una carta del 22 d’octubre del 1953, Amat parla d’una de les dues: “em veig negre per arribar al cap de mes. He provat de trobar alguna feina editorial per omplir les hores sobreres, però tampoc surt. En vista d’això, amb un excel·lent amic meu hem començat una col·laboració literària, el primer resultat de la qual ha estat una comèdia que no podem estrenar (momentàniament és aquest l’únic obstacle) perquè no hi ha companyia catalana.” I afegeix: “L’estem posant en net per enviar-te-la. Esperem que un cop l’hagis llegida, ens facis el favor de presentar-la al premi Emma Alonso.”
Tot fa pensar que es referia a l’obra de teatre K.O., ja que en una carta posterior, del 23 de desembre de 1953, anuncia a Bartra l’enviament de l’obra i li demana l’opinió. “Un d’aquests dies, ja mecanografiada, t’enviarem la comèdia “K.O.” La nostra idea ha estat fer una obra “representable”, és a dir, de to corrent, sense propòsits experimentals ni renovadors. Ens interessaria que el jurat tingués esment d’aquest propòsit, ja que a l’hora de jutjar el llenguatge dels nostres personatges, podran observar que parlen com la gent del carrer parla a Barcelona avui dia”. Desconeixem el nom d’aquest “excel·lent amic”, coautor o col·laborador de l’obra.
K.O. situa l’acció en el món de la boxa, utilitzat com a escenari i metàfora de la lluita per la supervivència social. La sala de combats es converteix en un espai on afloren passions, corrupteles i manipulacions, mentre la societat espectadora observa i s’entreté en la caiguda dels altres.
Setmana de Festes és una comèdia que retrata els embolics, les enveges i les tensions soterrades que afloren en plena setmana festiva d’un petit poble de muntanya. Amat-Piniella hi denuncia la hipocresia, la necessitat d’aparentar i el joc de màscares que sovint governa la vida col·lectiva. El resultat és una paròdia àcida de la societat local.
Ambdues obres demostren l’habilitat d’Amat-Piniella per a la comèdia i la sàtira, i evidencien la seva voluntat de retratar la realitat de la societat amb una mirada aguda i compromesa.
Vegeu l’anàlisi i els arguments de les dues obres en aquest article del filòleg Jordi Estrada.
Gran seguidor de l’actualitat teatral -i també del cinema, la música i les arts- Amat-Piniella fou un espectador habitual de la cartellera teatral barcelonina i manresana dels anys trenta i va publicar al diari manresà “El Dia” múltiples opinions i crítiques teatrals.
Jordi Estrada, en l’escrit esmentat, assenyala, entre moltes altres consideracions, que Amat-Piniella probablement va redactar aquestes dues obres en part “per contribuir modestament al redreçament cultural i teatral del país i també per mirar de complementar la migradesa del sou com a escrivent en una casa comercial…”. Cal recordar que als anys 50 “el panorama teatral a Catalunya i en català és força desolador”. Estrada també evoca un article d’Amat-Piniella, “Teatre popular”, publicat el gener de 1935, on defensava un teatre capaç de divertir i emocionar: “Al capdavall és el gros públic el que anant al teatre ha de salvar-lo de la crisi.”
(Fons: Joaquim Amat-Piniella de l’Arxiu Comarcal del Bages.
Digitalització de les dues obres de teatre: Mireia Arso.
Transcripció: Marta Torra i Oliveres
Maquetació: Jordi Griera-Cors
Agraïments: Jordi Estrada i Fina Tapias).