“Fulls de la nostra història”
Les 700 notes de
Francesc Farreras i Duran
sobre la història de Manresa

985: Manresa col·labora en la reconquesta de Barcelona

6 de juliol de 985.- En la batalla dita de Matabous sostinguda entre els catalans i els moros, en el pla de Barcelona, el comte Borrell és vençut i la capital de la nació cau en poder dels invassors.

No obstant els catalans vençuts no perderen el coratge, car al refugiar-se a les muntanyes de Manresa, no va ésser per plorar la dissort, sinó per organitzar un nou exèrcit que comanat pel comte Borrell i nostre comte Oliba reconquistaren de bell nou Barcelona en aquella guerra que realment es pot dir de la Independència.

La gesta de la reconquesta de Barcelona, va ésser una jornada ben gloriosa per Manresa, i encara que a través dels anys les dades històriques arribin a nosaltres enriquides per les belles llegendes populars, en el full de demà (3) si a Déu plau, pensem parlar a bastament d’aquella epopeia gloriosa duta a cap pels nostres avantpassats al crit de Religió, Pàtria i Llibertat.