Propostes didàctiques
Viure un bombardeig és una proposta adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO que té relació amb el currículum de les Ciències Socials. L’activitat es pot portar a terme com una ampliació del contingut d’aquesta matèria, però també es pot realitzar en el marc d’un treball per projectes més general.
Autores: Carme Botifoll Benasat i Rosa M. Lóbez Rosell
Viure la postguerra I és una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO. El contingut que es treballa té relació fonamentalment amb el currículum de les Ciències Socials d’aquest nivell educatiu. L’activitat es pot portar a terme com una ampliació del contingut d’aquesta matèria, però també es pot realitzar en el marc d’un treball per projectes més general.
Autores: Carme Botifoll Benasat i Rosa M. Lóbez Rosell
Viure la postguerra II és una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO. El contingut que es treballa té relació amb el currículum de les Ciències Socials d’aquest nivell educatiu. L’activitat es pot portar a terme com una ampliació del contingut d’aquesta matèria, però també es pot realitzar en el marc d’un treball per projectes més general.
Aquesta proposta complementa “Viure la postguerra I”. En aquella es treballen aspectes econòmics i socials i en aquesta aspectes més ideològics.
Autores: Carme Botifoll Benasat i Rosa M. Lóbez Rosell
Patir la repressió és una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO. El contingut que es treballa té relació amb el currículum de les Ciències Socials d’aquest nivell educatiu. Es pot portar a terme com una ampliació del contingut d’aquesta matèria, però també es pot realitzar en el marc d’un treball per projectes més general. Algunes de les activitats també es poden utilitzar a les classes d’Història de Batxillerat.
Aquesta proposta complementa “Viure la postguerra I” i “Viure la postguerra II” . En aquelles es treballen aspectes econòmics, socials i ideològics.
Autors: Carme Botifoll Benasat, Jaume Esquius Jofré i Rosa M. Lóbez Rosell
L’escola durant la República: ensenyar a pensar és una proposta adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat. Explica com era l’ensenyament a Catalunya durant la II República i es compara amb l’etapa anterior de la Restauració i amb la posterior, la dictadura franquista. També es fa una connexió amb l’escola actual. Es pot treballar com una ampliació del contingut de Ciències Socials, o en el marc d’un treball per projectes més general.
Autors: Carme Botifoll Benasat, Jaume Esquius Jofré i Rosa M. Lóbez Rosell.
Ruta de cançons a l’entorn d’una guerra és una proposta pensada per a l’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat. Conjuntament amb el cor InCORdis de Manresa, presentem un recorregut, a través de cançons, pels llocs de la vostra ciutat o poble, que van ser l’escenari d’esdeveniments rellevants durant el període de laRepública i la Guerra Civil. Es pot treballar des de l’àrea de Ciències Socials i des de l’àrea de Música, conjuntament o per separat.
Autors: Carme Botifoll Benasat, Jaume Esquius Jofré, Rosa M. Lóbez Rosell i Josep M. Vilar i Torrens.
- Ruta de cançons a l’entorn d’una guerra.
- Ruta de cançons a l’entorn d’una guerra: orientacions didàctiques.
Refugi antiaeri de la Renaixença de Manresa. Guia de treball per després de la visita és una proposta per treballar el refugi de la Renaixença de Manresa després d’haver-hi fet una visita. Està adreçada als estudiants de secundària.
Autors: Carme Botifoll Benasat, Jaume Esquius Jofré i Rosa M. Lóbez Rosell.
Auschwitz, Mauthausen i les víctimes del nazisme és una proposta dirigida a l’alumnat de 4t d’ESO per treballar un aspecte del feixisme i de la Segona Guerra Mundial, els camps de concentració nazis, i també la poc coneguda deportació de catalans cap aquests camps de la mort.
Autor: Jordi Pons
- 1a part: El nazisme i les seves víctimes
- 2a part: La memòria històrica de les víctimes del nazisme, a Alemanya i a Catalunya
L’univers concentracionari nazi. Treballs forçats, holocaust jueu i republicans espanyols és una activitat de recerca, reflexió i aprofundiment pensats per a la matèria d’Història del Món Contemporani de 1r de batxillerat.
Autor: Jordi Pons
La repressió franquista i els catalans als camps nazis és una breu proposta didàctica pensada i adaptada al contingut i les exigències del darrer curs de batxillerat (2n). Permet treballar la repressió franquista i l’impacte de l’aliança Franco-Hitler sobre els republicans exiliats a França, a partir d’històries personals amb documentació de primera mà.
Autor: Jordi Pons
Fem memòria i el Personatge del mes són un recurs fàcil d’utilitzar a l’aula. Aquestes són algunes propostes per treballar a l’aula que els fets i personatges que publiquen periòdicament..