Portal de memòria
i història de Manresa

Misha i els Llops: documental

misha_4

El documental

Els documentals relacionats amb l’Holocaust mai ens deixen indiferents. Si, a més, relaten les vivències d’alguns dels supervivents en primera persona, aleshores l’impacte emocional és encara més fort, sobretot si, alhora, mostren el millor i el pitjor de l’ésser humà.

El documental Misha i els Llops ens explica l’experiència de Misha, una nena  jueva que va viure a la Bèlgica sotmesa pels nazis a principis de la II Guerra Mundial. El relat sobre el seu periple, ple de situacions terribles i desconcertants, és colpidor i d’un dramatisme que commou.

Però, el documental no és només això. També fa un recorregut des que Misha explica la seva història a alguns amics, fins que la publica en forma de llibre que arriba a ser un best-seller i, fins i tot, se’n fa una pel·lícula.

I encara més, el documental ens mostra també un procés d’investigació històrica.

Tant el relat que ens explica Misha, com el seu procés de difusió amb les conseqüències que tindrà i tota la investigació que en resulta, fan que aquest documental ens interpel·li amb força i d’una manera totalment inesperada.


(Font. Web filmaffinity.com).

Fitxa Tècnica

Títol Original: Misha and the Wolves (Misha i els Llops)

Direcció i realització: Sam Hobkinson

Guió: Sam Hobkinson

Producció: Alison Morrow, Poppy Dixon, Gregory Zalcman, Jurgen Buedts, Matt Wells.

Música: Nick Foster

Fotografia: Will Pugh

Nacionalitat: Regne Unit- Bèlgica

Any: 2021

Durada: 89 minuts

És una coproducció d’APT Film and Television, Arts Alliance Productions, Bright Yellow Films, Las Belgas, Met Film Production, Take Five.

Premiada el 2021, al Festival de Sundance: secció oficial de documentals internacionals.


Treball sobre el documental

1. El context històric

La II Guerra Mundial es va iniciar amb la invasió de Polònia per part d’Alemanya (1-09-1939) i la reacció que van tenir França i el Regne Unit declarant la guerra contra els alemanys. Malgrat les fortificacions existents entre França (línia Maginot) i Alemanya (línia Sigfrid), el conflicte feia preveure que ambdós exèrcits entrarien en combat. Els Països Baixos, Bèlgica i Luxemburg van intentar mantenir-se neutrals però l’estratègia d’Alemanya ho va impedir.

Campanya d’Occident, 1939-1940. (Font: Perspectiva. Història del Món Contemporani. Ed.Vicens Vives).
  1. Descriviu el mapa.
  2. Busqueu informació sobre els motius pels quals Alemanya va envair Bèlgica, malgrat que els belgues s’havien declarat neutrals en el conflicte.
  3. Quan els alemanys es van fer càrrec del govern de Bèlgica, quina política van seguir respecte de la comunitat jueva?
  4. Com van actuar moltes de les famílies jueves per evitar l’empresonament dels seus fills?
  5. A Bèlgica va actuar la resistència clandestina en contra de l’ocupació nazi. Quines van ser les tasques de les persones que formaven part de la resistència?
  6. En acabar la II Guerra Mundial, Bèlgica va reconèixer d’alguna manera aquests lluitadors contra els nazis?

2. La història de Misha

  1. A l’inici del documental descobrim la protagonista, Misha Defonseca. Viu a Mills, Massachusets, prop de Boston. Però on va néixer Misha Defonseca? Com es deien els seus pares?
  2. Quan la nena tenia 7 anys els alemanys van ocupar Bèlgica. Què va passar amb la seva família? On va anar a parar la Misha? Com s’anomenaven els nens que, com la Misha, no van ser deportats per què els van amagar?
  3. La Misha estava descontenta amb la seva situació. Què va fer aleshores? Cap a on es va dirigir? Com va sobreviure?
  4. Quines escenes de la vida real va veure en aquell viatge que la van impactar?
  5. En un moment de la història, un granger va enxampar la nena robant menjar. La Misha es va escapar i aleshores va succeir un fet extraordinari: va entrar en contacte amb un gran llop. Què va passar a partir d’aquell moment?
  6. Quina va ser la motivació principal de la Misha per seguir el seu camí?

3. Jane Daniel, l’editora

  1. Després que la Misha hagués explicat la seva història a la comunitat jueva de Mills, aquest relat va arribar a Jane Daniel, una editora de la zona. Què va pensar Jane Daniel que es podria fer amb aquella història?
  2. Què li va proposar l’editora a la Misha? Quant de temps va tardar la Misha a respondre?
  3. Quina important companyia cinematogràfica es va interessar per comprar els drets de la història?
  4. A quin programa de televisió, que té un club de lectura, amb una destacadíssima audiència als EEUU volien que anés la Misha? Què va fer, finalment?
  5. Com és que la Misha va demandar la seva editora?

4. L’especialista en llops

  1. La directora d’un espai de protecció d’animals va convidar la Misha a visitar un ramat de llops. Què els va explicar de la seva relació amb els llops quan fugia de Bèlgica durant l’ocupació nazi?
  2. Quan la Misha va entrar dins el tancat dels llops es va produir una escena impactant. Expliqueu-la.
  3. Quina influència creieu que va tenir la relació especial de la Misha amb els animals en la seva credibilitat?

5. El judici

  1. El conflicte entre Misha Defonseca i Jane Daniel es va dirimir en un judici. De què van acusar la Jane?
  2. Com va influir en el jurat la història de la Misha durant l’època de la II Guerra Mundial? Com va quedar la Jane davant els ulls de tothom?
  3. Quina sanció li van imposar? Quines conseqüències va patir la Jane tant a nivell professional com també a nivell personal?

6. La professora

  1. Una de les activitats a què es va dedicar la Misha durant el període de difusió de la seva història va ser fer conferències i participar en actes amb l’assistència de tot tipus de públic. En ser convidada a fer una xerrada adreçada a alumnes de la universitat, quina reacció van tenir els estudiants?
  2. Quina relació es va establir entre la Misha i la professora que va organitzar l’acte?

7. La investigació

  1. La Jane va repassar tots els esdeveniments que l’havien portat a la situació de fallida empresarial. Quins documents va trobar sobre la Misha els quals van començar a fer-la dubtar sobre la veracitat del personatge?
  2. A partir d’aquells descobriments la Jane va decidir escriure un llibre sobre la Misha. Amb quin objectiu?
  3. En consultar una genealogista, aquesta li va plantejar tres grans dubtes sobre el personantge de la Misha:
    • Quin dubte se li va plantejar en veure la fotografia de Misha Defonseca amb 7 anys?
    • Quins dubtes li van sorgir en veure la fotografia dels avis de la Misha?
    • Quina diferència important va descobrir quan va comparar el llibre en l’edició francesa amb el de l’edició americana?
  4. En aquells moments la Jane es va qüestionar el sentit de la seva investigació. Què va pensar que li podria haver passat a la Misha que la motivés a explicar les seves vivències de la manera que ho va fer?
Lligant caps. (Font: web theguardian.com).

8. Evelin, la genealogista belga

  1. L’Evelin una genealogista jueva supervivent de l’Holocaust, va viure a la mateixa zona que la Misha en aquella època. Què els va passar als seus familiars amb l’arribada dels nazis a Bèlgica? On van anar a parar?
  2. En investigar, què es va plantejar respecte dels cognoms diferents dels pares de la Misha en les versions del seu llibre a Bèlgica i a França? Què va trobar?
  3. L’Evelin va poder consultar els llibres que contenen els noms dels “infants ocults” en el període nazi. Com quedaven amagats els noms d’aquests infants per què als nazis els fos molt difícil trobar-los? Què va descobrir sobre el nom de Misha i el cognom DeWael?
  4. Quina hipòtesi es va plantejar sobre la religió de la nena? Cap a on va dirigir la seva recerca? Què va descobrir?
  5. Finalment, quina recerca va fer per confirmar la seva hipòtesi? A quina conclusió va arribar?
Evelyn i la seva recerca. (Font: web distractify.com).

9. La veritat

  1. Com es va fer pública la conclusió a la qual s’havia arribat després de la recerca?
  2. Un periodista es va plantejar quins motius van empènyer la Misha a crear la seva terrible història. Què va descobrir sobre el pare de la Misha?
  3. Quan els compatriotes de la Misha, de petita, la reconeixien, com s’hi referien?
  4. Perquè el nom de Robert DeWael no surt a la placa d’homenatge als resistents contra el nazisme que hi ha a la façana de l’ajuntament del seu poble?
  5. Com van reaccionar la professora i el seu alumnat en saber la veritat? I les amistats de la Misha?
  6. Judicialment, què va passar amb la Jane i l’editorial?

10. La memòria històrica

  1. Creieu que es pot entendre el que va fer la Misha?
  2. Per quins motius creieu que la immensa majoria de les persones se la van creure quan explicava la seva història?
  3. Quina responsabilitat penseu que va tenir Jane Daniel en tot el que va passar?
  4. Coneixeu algun cas similar?
  5. Com afecten esdeveniments com aquests als moviments i les associacions que treballen per a la recuperació de la memòria històrica?
La Misha real, 2021. (Font: web imdb.com).

Autors: equip memoria.cat/edu

Manresa, març 2023


 

CONTINGUTS RELACIONATS




Buscar a tot memoria.cat

Espai educatiu del portal memoria.cat