(Castellbell i el Vilar, 15/06/ 1915 – Sant Hilari de Sacalm, 01/09/2008)
Residència: Castellbell i el Vilar
Columna : Tierra y Libertad
Front: Madrid
Funció: Armada. Infanteria
Allistament: 07/09/1936
Afiliació: CNT (Confederació Nacional del Treball), SUT ( (Sindicat Únic de Treballadors)

La Joana era filla d’en Josep Casajuana Trulls(1880) i de Josepa Enrich i Ferrer (1885), naturals de Castellbell i el Vilar. El matrimoni va tenir set fills, el Salvador (1906), el Josep (1908), la Constança, l’Enriqueta, la Joana (1915), l’Assumpció (1920) i el Melcior (1924).
El pare era pagès per compte propi i tots plegats vivien al Raval del Teixidor. Els dos germans grans treballaven al camp amb el pare.
Durant la II República, la Joana es va afiliar a la CNT i al sindicat SUT de Castellbell i el Vilar. El setembre del 1936 va marxar com a miliciana amb la columna Tierra y Libertad cap al front de Madrid, juntament amb onze persones més del poble, entre elles, una altra miliciana, la Catalina Cano Fernández.
El seu pare va ser l’encarregat de cobrar els subsidis que rebien els milicians, tal com consta a les fitxes de l’arxiu municipal.
No només apareix citada com a miliciana durant els primers mesos de la guerra, sinó que també se la identifica, el juny de l’any 1937, com a integrant de la 153 Brigada Mixta de la 26a Divisió de l’Exèrcit Popular. (1)
Segons testimonis familiars, sembla que una de les tasques de la Joana durant la contesa consistia a anar a cavall portant la correspondència i/o els comunicats al front de guerra. La Joana, segons aquests testimonis, era una dona amb molta personalitat, independent, valenta, sense por de res ni de ningú.
Un cop finalitzada la Guerra Civil, la Joana va marxar de Castellbell i el Vilar, tot i que la família hi va continuar. Es va traslladar a Manresa, concretament en un pis del carrer de la Mel. Va treballar en feines diverses, així com en una fàbrica tèxtil.
En veure apropar-se la mort, es va traslladar al poble de la seva fillola, Sant Hilari Sacalm, on va traspassar al cap de pocs mesos, l’1 de setembre del 2008, a l’edat de 93 anys. Va ser enterrada a Castellbell i el Vilar.
(1) Museo Virtual de la mujer combatiente.