Expliquem en un nou web les vicissituds de l’obra de Josep Barés que el franquisme manresà volia silenciar

Josep Barés i Soler (Manresa 1945) és l’autor de l’escultura que homenatja el català universal Pau Casals instal·lada al parc de Puigterrà de Manresa. El primer motlle en guix es conserva al Museu de Manresa i és la peça que aquesta institució aporta a l’exposició “L’Assemblea del Bages: una pionera oposició democràtica al franquisme” que s’inaugura el 30 d’agost a les 7 de la tarda al Museu de Manresa.
L’Associació Memòria i Història de Manresa ha elaborat un web en què s’explica el naixement de la idea i les vicissituds passades fins la inauguració del monument el 26 de desembre de 1976. L’aportació central del web és una entrevista a Josep Barés realitzada el 7 de juny de 2025 al voltant de l’obra, de la resposta ciutadana i del paper d’un Ajuntament immers en el període d’incerteses marcat per la malaltia i la mort de Franco.
En el web també hi ha un recull fotogràfic de la inauguració, de les visites a posteriori de l’escultor Josep Maria Subirachs a l’obra ja instal·lada, també de qui aleshores era president de la Diputació de Barcelona Juan Antonio Samaranch al Museu de Manresa, un recull de premsa del moment i d’impresos editats i la instància adreçada per dinou entitats manresanes a l’alcalde franquista Ramon Soldevila Tomasa en suport a un monument d’homenatge a Pau Casals, instància que no va rebre resposta. Memoria.cat publica l’expedient complet d’aquesta instància, que va acompanyada d’un dibuix de Josep Barés amb l’emplaçament de l’obra a la plaça d’Espanya i cinc pàgines extretes d’un llibre sobre Pau Casals. El conjunt d’aquesta documentació es conserva a l’Arxiu Municipal de Manresa i ha restat inèdit fins ara.
També presentem dues aportacions inèdites més: un àudio del programa “Ressò” de Ràdio Manresa, precisament sobre l’escultura, i emès pocs dies després de la seva inauguració, en el qual participen Josep Barés, Antolí Bausili, i Ramon Llatjós, i una històrica filmació del muntatge pictòric-musical protagonitzat pel músic manresà Manel Camp (Manresa, 1947) i Josep Barés fet a la sala d’actes de la Plana de l’Om el 10 de març de 1988 i que es conserva a l’Arxiu Comarcal del Bages.
Josep Barés començà a barrinar l’obra escultòrica el 1974 com una necessitat vital d’homenatjar Pau Casals que formava part de l’ambient familiar i que el seu pare Antoni Barés Amella, violinista i melòman, admirava especialment.
Durant els dos anys posteriors fins arribar el 1976, i empès pel manresà Josep Guardiola i Noguera (Manresa, 1936-2022), el projecte va anar quallant en la societat manresana tot i la negativa de l’alcalde Soldevila i és que Pau Casals romania vetat pels jerarques manresans del règim.
La designació de Ramon Roqueta Roqueta (Manresa, 1925-2018) com a alcalde de la ciutat el 17 d’octubre de 1975 per l’aleshores governador civil franquista de Barcelona, Rodolfo Martín Villa, va suposar un canvi sobre aquest afer; del rebuig i del silenci de l’alcalde Soldevila es passà a la col·laboració i a la predisposició de Roqueta.
Josep Barés i Soler és autor de les escultures distribuïdes per diferents indrets de Manresa: Monument al gos al Parc de l’Agulla, l’Adolescència al carrer de Sant Miquel, el Rellotge de Sol dels jardins de la Font del Gat, l’Ala de Mercuri al Parc Central i de l’acabament escultòric -i el vestíbul- de l’edifici del xamfrà del carrer d’Àngel Guimerà amb la Muralla del Carme. Barés també és autor dels quadres de la Galeria de Manresans Il·lustres corresponents a Leonci Soler i March, Oleguer Miró, Ignasi Oms i Ponsa i Joaquim Amat-Piniella.
Podeu veure el nou web a l’adreça:
https://www.memoria.cat/pau-casals-josep-bares/
Els autors del web i de l’entrevista són Joaquim Aloy i Salvador Redó.