Curtmetratges de la Manresa dels anys 60 i 70

Us presentem 4 curtmetratges de la Manresa dels anys 60 i 70, propietat de l’Arxiu Comarcal del Bages. Van ser donats a aquest Arxiu pels fills de Ramon Soldevila Tomasa (alcalde de Manresa els anys 1964-1975), una donació extraordinàriament valuosa, que cal valorar i agrair.
Els 4 curtmetratges van ser presentats el 30 de juliol de 2020 als Cinemes Bages Centre en 2 sessions, amb les entrades exhaurides. Prèviament, s’havia fet aquest vídeo promocional de l’acte. I al final de les 2 sessions es va projectar aquestes imatges en homenatge a Joan Guitart Clapera, l’autor del curtmetratge més llarg.

En els curtmetratges podem veure la segona visita del general Franco a Manresa (1966); la reforma del pont de l’Estació (1965); el comiat de l’últim tren del baixador del carrer d’Àngel Guimerà (1969) i la pavimentació de la ctra. de Vic, la Muralla i la ctra. de Cardona i altres obres públiques  (1970).

Reforma del pont de l’Estació. 

Durada: 2’15”

Data de la filmació: setembre del 1965

Autor: desconegut

Curtmetratge sense àudio

L’antic pont de l’Estació, situat entre la plaça de la Reforma i la carretera d’Esparreguera, s’havia construït entre els anys 1940 i 1942. Les obres van anar a càrrec de soldats i presos republicans. Anteriorment, una passarel·la per a vianants, situada davant l’estació, va ser derruïda com gairebé tots els ponts per l’exèrcit republicà, el 24 de gener del 1939, per dificultar l’avenç de les tropes franquistes.

Sembla que el pont es va construir amb la promesa que la carretera d’Esparreguera s’elevaria a la seva alçada, però això no va ser així i el pont va quedar situat a dos metres de la carretera i, per tant, inservible per al trànsit rodat fins que no s’hi van fer aquestes obres de reforma, l’any 1965, al cap de 23 anys,

Les obres van consistir en mantenir les pilastres i els estreps, dinamitar els arcs i, damunt les pilastres, col·locar-hi bigues de formigó pretensat de gran tonatge, sobre els quals es va assentar el pis del nou pont. Així es rebaixava fins a salvar el desnivell de dos metres.

Les obres, finançades per la Diputació de Barcelona, van tenir un cost de 5 milions i mig de pessetes.

Es van iniciar el 5 d’abril del 1965 i el mes de setembre es dinamitaven els últims arcs (acció que podem veure al curtmetratge). El pont s’inaugurava l’11 de desembre del mateix any.

Comiat de l’últim tren del baixador del carrer d’Àngel Guimerà.

Durada: 4’34”

Data de la filmació: 6 d’octubre del 1969

Autor: desconegut

Curtmetratge sense àudio

És el darrer viatge del tren dels Ferrocarrils Catalans des del baixador del carrer d’Àngel Guimerà i que va suposar la desaparició d’aquest baixador, situat on actualment hi ha el pàrquing Saclosa.

Les autoritats, concentrades al baixador, pugen al tren i baixen a l’estació de Manresa-Alta. Després recorren a peu les obres a l’entorn del nou baixador (l’actual baixador del carrer del Primer de Maig), que no seria inaugurat fins al juny del 1971.

Hi podem veure un aixecament simbòlic de les vies que s’han de retirar. Un cargol de les vies és ofert a l’alcalde Soldevila com a record.

Antigament els Ferrocarrils Catalans enllaçaven amb els de la línia del Nord. El pont per on circulaven, sobre el riu Cardener, va ser destruït el 24 de gener del 1939 per l’exèrcit republicà, com pràcticament tots els ponts de Manresa, per endarrerir l’avenç de les tropes franquistes, i ja no es va reconstruir.

Fins el 1965, al cap de 26 anys, no es van treure les vies des de l’estació de Manresa-Riu, al Passeig del Riu, fins al carrer de Saclosa. I no és fins el 1969 que se suprimeix la resta.

L’eliminació de les vies i els passos a nivell van comportar la urbanització de la zona i una notable millora a la ciutat.

 

Obres de pavimentació de la ctra. de Vic, Muralla del Carme, Muralla de Sant Domènec i la ctra. de Cardona, i altres obres públiques.

Títol del curtmetratge: Manresa. Desarrollo urbanístico

Durada: 22’17”

Data de la filmació: juliol-agost del 1970

Autor: Joan Guitart Clapera

Curtmetratge sense àudio

En aquest curtmetratge podem veure una panoràmica de les diverses obres publiques que es feien a la ciutat l’any 1970: el nou baixador dels Ferrocarrils Catalans (inaugurat el juny del 1971); la urbanització dels carrers de Francesc Moragas, Passeig del Riu i el carrer de Viladordis; la cobertura dels Ferrocarrils Catalans i la construcció de l’Escola Bages i la piscina olímpica (inaugurada l’agost del 1971).

Però el curtmetratge se centra sobretot en les obres de pavimentació de la ctra. de Vic, la Muralla del Carme, la Muralla de Sant Domènec i la ctra. de Cardona, des del Pont de Ferro fins a la Font de Neptú.

L’abril del mateix any s’havia inaugurat les obres de la Reforma, que permetien la connexió de La Plana de l’Om amb el carrer d’Alfons XII.

Més endavant s’obriria la carretera de Manresa a Abrera. Dues reivindicacions històriques.

L’impulsor d’aquestes obres va ser l’alcalde Ramon Soldevila Tomasa, que, a més, revisava personalment les obres pràcticament cada dia i que apareix en diversos moments del documental.

La urbanització de l’eix central de Manresa es va iniciar a finals del 1969 i va acabar l’agost de 1970. Les obres van tenir un cost de 334 milions de pessetes i va comportar l’eixamplament de la via urbana fins als 12 metres i la renovació del clavegueram, dels serveis d’aigua, llum, gas, la instal·lació de semàfors, et, etc. S’hi va utilitzar un tren de formigonat, de 12 tones, propietat del Ministeri.

Aquí podeu veure una àmplia informació d’aquestes obres (200 fotografies, plànols, informes, etc.).

Segona visita del general Franco a Manresa 

Durada: 4’38”

Data de la filmació: 1 de juliol del 1966

Autor: Antoni Oriol Torra

Curmetratge sense àudio

S’hi pot veure l’arribada del general Franco a Manresa i la rebuda de l’alcalde, Ramon Soldevila, i les autoritats locals, al Pont de Ferro, i el pas de la comitiva de cotxes pel carrer del Born, unes imatges filmades des del balcó d’Antoni Oriol Torra.

Als últimes 30 segons podem contemplar l’edifici de Cal Centó, a La Plana de l’Om, 5 dies abans que fos enderrocat i comencessin les obres de connexió de La Plana de l’Om amb el carrer d’Alfons XII.

El general Franco va arribar a les 5 de la tarda, procedent de Berga. L’acompanyaven 4 ministres i diversos alts càrrecs. Els carrers de Manresa eren plens a vessar i els balcons plens de banderes espanyoles. Va venir gent de tota la comarca. Les indústries i els comerços van tancar. Franco va visitar la basílica de la Seu, on va ser rebut pel bisbe Ramon Masnou. Després es va reunir a l’Ajuntament amb les autoritats locals, que li mostraren una exposició dels diferents projectes urbanístics de la ciutat, i sortí al balcó on adreçà unes paraules a la multitud, que omplia la plaça.

Aquí podeu veure els reportatges del NO-DO sobre les 2 visites del general Franco a Manresa.

Buscar a tot memoria.cat