Josep: treball sobre el film
El context històric
Ens situem just al final de la Guerra Civil espanyola. L’exèrcit republicà fuig desordenadament cap a França a través dels Pirineus. L’acompanyen milers de persones que fugen perquè tenen por de patir represàlies per part del règim franquista.
Durant tres anys (1936-1939) l’Estat espanyol ha patit una guerra terrible. El bàndol feixista, que va dur a terme un cop d’estat contra la II República, s’ha imposat amb el suport de l’Alemanya nazi i de la Itàlia feixista. A l’Estat espanyol està a punt de començar una dictadura que durarà uns quaranta anys, caracteritzada per exercir una forta repressió sobre els considerats opositors al règim.
Mentrestant, a Europa, Hitler està adquirint cada vegada més poder. El món comença a dividir-se entre els feixistes i els demòcrates. Tot és a punt perquè comenci la II Guerra Mundial.
Biografia de Josep Bartolí
Josep Bartolí i Guiu (1910-1995) va néixer a Barcelona i es va guanyar la vida com a dibuixant i caricaturista a diferents revistes catalanes, com “L’Esquetlla de la Torratxa”. Va ser un dels fundadors del Sindicat de Dibuixants de Catalunya que depenia del sindicat UGT (Unió General de Treballadors).
Durant la Guerra Civil va exercir de comissari polític del POUM (Partit Obrer d’Unificació Marxista) d’ideologia comunista, i va lluitar al front d’Aragó coincidint amb Ramon Mercader, futur assassí de Lev Trotksi (important personatge de la revolució russa).
El 14 de febrer de 1939 va creuar la frontera cap a França. Durant dos anys va restar empresonat a diferents camps de concentració (Lamanère, Argelès-Sur-Mer, Saint Cyprien, Rivesaltes…). Va viure en unes condicions molt dures, passant penúries de tota mena. Finalment, es va poder escapar amb l’ajut d’un capità de la marina francesa.
Va anar a París on va sobreviure treballant com a dibuixant per a sales d’espectacles com el Folies-Bergère o el Moulin Rouge. Però, amb l’ocupació alemanya va haver de fugir i va ser capturat per la Gestapo a Vichy (França). Quan l’anaven a deportar al camp nazi de Dachau (Alemanya), va aconseguir escapar saltant del tren. Després d’una llarga i perillosa aventura i, amb l’ajut de Josep Tarradellas, polític republicà exiliat i futur president de la Generalitat de Catalunya, va aconseguir embarcar cap a Mèxic l’any 1943.
En arribar a Mèxic va ser acollit per l’entorn artístic dels pintors Diego Rivera i Frida Kahlo, amb qui va mantenir una relació sentimental durant uns quants anys.
El 1944 va publicar la seva primera recopilació de dibuixos en el llibre il·lustrat titulat “Campos de concentración”. Més endavant, es va traslladar a Nova York on va treballar d’il·lustrador per a importants publicacions, a més de treballar per a pel·lícules i espectacles diversos.
L’any 1977, després de la mort del dictador Franco, va tornar a Barcelona de visita i va fer una donació dels seus dibuixos a la ciutat. Va morir a Nova York l’any 1995.

1. Busqueu una breu informació sobre aquests termes relacionats amb la biografia de Josep Bartolí:
-
- Esquella de la Torratxa
- POUM
- Lev Trotski
- Ramon Mercader
- Gestapo
- Vichy
- Dachau
- Josep Tarradelllas
- Diego Rivera
- Frida Kahlo
Qüestionari sobre el film
① L’arribada a França, comença la història
1.1. La pel·lícula comença després de la caiguda de Barcelona el 27 de gener de l’any 1939. Veiem tres personatges que sembla que fugen de la destrucció. És l’hivern, hi ha neu. Entre ells parlen en català. De fons sentim la cançó “A las barricadas”.
-
- Durant quins mesos va tenir lloc la caiguda de Catalunya al final de la Guerra Civil espanyola? Quan s’acaba oficialment la Guerra Civil?
- Quan els soldats espanyols arriben a la frontera, què retreuen als gendarmes (policia francesa) sobre el paper que França ha tingut a la Guerra Civil?
1.2. La pel·lícula fa un salt a l’actualitat. Ara es veu un noi dins un cotxe amb els seus pares, està dibuixant. Van a veure l’avi. Se’l troben sol. El pis està fosc i l’ambient fa mala olor.
-
- Com és que el noi s’interessa per les històries que li explicarà l’avi?
- Quina afició tenen en comú?
1.3. L’avi ens transporta a l’any 1939, just abans de l’inici de la II Guerra Mundial.
-
- Quantes persones es calcula que van fugir cap a França?
- On van anar a parar la majoria dels espanyols quan arribaven al país veí?

② Les condicions de vida al camp
2.1. En Josep dibuixa tot el que veu.
-
- Com són les condicions de vida al camp?
- Al principi, on dorm en Josep?
- Com els donen el menjar?
2.2. El camp és vigilat pels gendarmes. Uns són francesos i altres són originaris dels territoris colonials de França.
-
- Quin tracte reben els espanyols? Hi ha situacions de violència? Poseu-ne exemples.
- Per què els francesos tenen aquesta actitud envers els espanyols? Tots tenen la mateixa actitud?
2.3. Per quines causes moren, sobretot, els presoners al camp?
2.4. En unes escenes es veu una noia que juga amb un estel i passeja un gos.
-
- Què li passa al gos? Per què?
2.5. Amb el temps els refugiats milloren les instal·lacions del camp. També organitzen activitats de lleure.
-
- En Josep hi participa com els altres?
2.6. Arriben nous refugiats i, amb ells un conegut d’en Josep.
-
- Què li explica sobre l’actitud dels francesos respecte dels espanyols?
2.7. També arriben representants del govern de Franco, entre ells un sacerdot.
-
- Què els proposen?
- Com respon en Josep?
- Com justifica la seva resposta?
2.8. Quan arriba l’època de la verema els porten a treballar a les vinyes. A canvi, els donen bon menjar i ampolles de vi.
-
- Què els fan els gendarmes?
- Com acaba la situació?
2.9. Com mor l’amic català d’en Josep? Què els passarà, més endavant, als dos gendarmes?

③ En Serge i en Josep
3.1. En Josep es fa amic del Serge.
-
- Quina relació s’estableix entre ells dos?
- Com actua en Serge respecte dels espanyols en comparació amb el que fan els altres gendarmes?
3.2. En Josep li explica que la seva parella és a França i que està embarassada.
-
- Què farà el gendarme?
- A qui troba?
- Quan en Josep la veu, com reacciona?
3.3. Els dos protagonistes de la pel·lícula són en Josep i en Serge.
-
- Qui dels dos és l’avi del noi?
- En quin moment de la pel·lícula el net s’adona de qui és realment el seu avi en aquesta història?
- Què farà l’avi quan començarà la II Guerra Mundial?
- Quin nom de guerra adoptarà?
3.4. Just en el moment en què els alemanys envaeixen França, en Josep és detingut. En Serge i en Josep es retroben dalt d’un camió amb altres persones detingudes.
-
- Què li fa en Josep a dalt del camió?
- Per què ho fa?

④ L’estada a Mèxic
4.1. En Serge rep una carta d’en Josep des de Mèxic i decideix anar-lo a visitar.
-
- Qui ha acollit en Josep a Mèxic?
- De qui està enamorat en Josep?
- La casa de quin personatge històric de la revolució russa visiten?
4.2. Com es diu el llibre que editarà en Josep amb l’ajut dels seus amics mexicans? Quin és el contingut d’aquest llibre?
4.3. Anys després es farà una exposició sobre els dibuixos del Josep Bartolí a Nova York. El net d’en Serge la visitarà.
-
- Com és que sona l’alarma del museu?
- De quin dibuix es tracta? Qui n’és l’autor?
4.4. Com va canviant la imatge que el net té del seu avi a mesura que va coneixent la seva història?

⑤ Els refugiats, avui
5.1. En el film hi ha un moment en què sona la cançó de “L’emigrant”. Actualment el problema de l’emigració és un dels més importants a la nostra societat. Les causes dels moviments migratoris són molt diverses i destaquen les provocades per raons de tipus econòmic i social.
Però darrerament, l’esclat de conflictes bèl·lics propers a l’Europa Occidental ha provocat el desplaçament forçat de milers de persones que fugen de la guerra: parlem dels refugiats.
Feu un debat entorn d’aquestes qüestions:
-
- Quins conflictes actuals coneixeu que provoquin moviments importants de persones refugiades?
- En quines condicions han de marxar del lloc on vivien?
- Quin tracte reben en els països d’arribada?
Notes:
¹ AUREL ; MILESI, Jean-Louis ; REBMANN, Audrey. Josep. Barcelona: Símbol Editors, 2020.
Josep: qüestionari sobre el film (pdf)
Autors: equip memoria.cat/edu
Manresa, juny 2022