1. El context (1939-1959)

Vam veure els vençuts que marxaven. Passaven per casa; a vegades compartíem amb ells el nostre menjar i vèiem les misèries de la gent que anaven per la carretera. Aquells eren els vençuts. I al darrere hi anaven els vencedors. Però nosaltres no ens vam moure mai. El meu pare no va anar a la guerra perquè als ferroviaris els van mobilitzar, per això va estar sempre amb nosaltres. No dèiem res. Només escoltàvem. Sabíem que nosaltres també érem dels vençuts perquè a casa ens deien: “Si no estiguéssim mobilitzats també hauríem d’anar amb aquesta gent.” Érem petits, però enteníem la desgràcia dels que marxaven. I és clar, ens van educar en la por.
Testimoni d’una dona.¹

La victòria dels franquistes a la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) posa fi a la República democràtica, laica i descentralitzada que havia començat l’any 1931, i inicia la dictadura franquista (1939-1975).

El franquisme suprimirà l’autonomia de Catalunya i anul·larà totes les institucions, els drets i les llibertats democràtiques i portarà a terme una dura repressió política contra tots aquells que s’oposen al règim. Milers de persones seran empresonades, executades o es veuran obligades a anar a l’exili. El règim franquista es trobarà aïllat internacionalment fins l’any 1955, com a represàlia pel suport que Franco havia donat a Hitler durant la Segona Guerra Mundial.

La política econòmica intervencionista que es portarà a terme des del govern, juntament amb l’aïllament exterior, provocarà un estancament econòmic que comportarà  fam, racionament i misèria per a les classes populars.

L’església catòlica tindrà un paper fonamental en la construcció ideològica del nou règim, la qual cosa serà fonamental pel canvi de paper que el franquisme atorgarà a la dona i també en l’adoctrinament que es portarà a terme des de l’escola.

El franquisme va suposar un retrocés polític, econòmic, social i cultural per a aquella societat que va viure la República.

  1. Reflexioneu sobre el testimoni de la dona. Comenteu especialment els següents fragments:
“Vam veure els vençuts que marxaven”. Cap a on marxaven? A què es refereix?
– “I al darrere hi anaven els vencedors”. Qui eren els vencedors i els vençuts? A què es refereix?
“Ens van educar en la por”. Per què creus que els van educar en la por? Quina era la finalitat?
  1. Confeccioneu una cronologia situant les etapes històriques (diferenciant a nivell internacional i a l’Estat Espanyol), els esdeveniments i els personatges històrics que s’esmenten a continuació. Cal que il·lustreu la cronologia amb imatges i que indiqueu també les etapes econòmiques del règim franquista.

Cronologia (pdf)

segueix >>>


Notes:
¹Font: Roca, Maria Mercè. El món era fora. Barcelona: Planeta, 2001, pàg. 28.