9. L’exili

Amb la derrota del bàndol republicà molts dels seus partidaris van marxar cap a l’exili, sobretot cap a França, on van ser internats en camps de refugiats. En començar la II Guerra Mundial molts republicans exiliats van unir-se a la Resistència francesa i per això, molts d’ells, van ser deportats a camps de concentració nazis. Alguns van retornar al cap dels anys, altres, en canvi, van morir a l’exili.

  • En quin lloc de la vostra població us trobeu en aquest moment, de manera real o virtual? Indiqueu el nom del carrer o plaça i de l’edifici, si escau.
  • Quin fet històric rellevant va passar en aquest lloc?

   Corrandes d’exili

Una de les persones que va emprendre el camí de l’exili va ser el poeta Joan Oliver, conegut com Pere Quart. Sempre inquiet, innovador i compromès, Oliver es va alinear clarament amb el govern de la República des de l’inici de l’alçament feixista. Per això, l’any 1939 es va exiliar, i no va tornar  a Catalunya fins l’any 1948. El poema Corrandes d’exili (1947) expressa precisament el moment de l’exili. Van musicar-lo Ovidi Montllor (1974) i Lluís Llach (1984). InCORdis canta la versió de Lluís Llach.

Corrandes d’exili (pdf)

  • Feu un exercici d’empatia i poseu-vos en el lloc d’un dels milers d’exiliats. Quins sentiments devien experimentar en el moment d’abandonar el país? Ajudeu-vos de la cançó per identificar alguns d’aquests sentiments.
  • Per commemorar els exiliats que van morir als camps de concentració nazis, a moltes poblacions s’han posat stolpersteine. Sabeu què són? Se n’han posat a la vostra població? Poseu-ne alguns exemples.
  • Quines situacions semblants de persones que es veuen obligades a fugir del seu país es donen a l’actualitat?
  • En quins punts del poema us sembla que apareix de forma més clara l’angoixa i la tristor de l’exili? Us sembla que la música reforça aquests sentiments? De quina manera ho fa?
  • En aquesta versió de la cançó hi ha diverses textures. Subratlleu, sobre el text de la cançó, utilitzant un color diferent per a cada textura, en quins moments es dona cadascuna d’aquestes: una veu i acompanyament, dues veus i acompanyament, tres veus, uníson.