5. Adoctrinant des de l’escola
El sistema educatiu durant el franquisme va patir un greu retrocés respecte l’etapa republicana, de la qual es van liquidar totes les experiències pedagògiques innovadores.
L’objectiu principal de l’escola era l’adoctrinament i la transmissió dels principis de jerarquia, disciplina i obediència. Amb aquesta finalitat es va apostar per eliminar la coeducació i l’ensenyament laic. Es va introduir l’obligatorietat de l’ensenyament de la religió catòlica, de la matèria Formación del Espíritu Nacional i es va prohibir l’ensenyament del català.

5.1. La religió catòlica
Document ① Programa d’actes de la Reposición del Santo Crucifijo a les escoles de Manresa, 1939

Quin és el significat de l’acte de “reposición del Santo Crucifijo” en contraposició amb el tractament que es donava a la religió a les escoles de la República?
5.2. La prohibició de la coeducació
Document ② Circular de la Inspección de Enseñanza Primaria

Qui és l’autor de la circular?
A qui va dirigida?
Què implica la prohibició de la coeducació, segons la circular?
5.3. L’adoctrinament
Document ③ Quaderns escolars d’una noia manresana, 1946-1951
Consulteu el web “Els quaderns escolars d’una noia manresana entre 1946 i 1951”. Mostra els quaderns escolars de Maria Vergés Fargas. Són un exemple de tot allò que va estudiar a l’escola Grupo Escolar Generalísimo Franco de Manresa (actual Escola La Renaixença) dels 10 als 14 anys.

Quines matèries estudiava la Maria Vergés?
Quins aspectes formals (marges, títols, lletra, colors, il·lustracions…) dels quaderns destaquen o us criden l’atenció?
Feu una relació dels continguts principals que apareixen en els quaderns i indiqueu quins continguts es poden considerar adoctrinament i per què?
5.4. L’ensenyament de les noies
Document ④ Fragment d’un llibre de text de batxillerat
Al batxillerat, es van imposar matèries només per a les noies, com Hogar, Economia Doméstica i Puericultura, que eren impartides per dones de la Sección Femenina.
Como vemos, en conjunto, el mejor medio para ser feliz es el actuar siempre de acuerdo con la Ley Divina. De este modo la mujer, junto a la felicidad que proporciona una conciencia tranquila, tendrá la seguridad de estar cumpliendo la misión que Dios le ha dado en esta vida, por insignificante que pueda parecer su trabajo.
(Economia doméstica. Sección Femenina de F.E.T. y de las J.O.N.S. Madrid, Editorial Almena, 1969. Pàg. 358).
Quina finalitat es pretenia amb aquestes matèries impartides únicament a les noies?
5.5. La depuració dels mestres
Document ⑤ Text sobre l’ensenyament durant el franquisme

Molts mestres del Grup Escolar Renaixença, creat durant la Segona República, van ser denunciats, com molts altres, per les seves idees. En acabar la guerra va passar a anomenar-se Grupo Escolar Generalíssimo Franco.
Llegiu aquest text sobre l’ensenyament durant el franquisme.
Document ⑥ Carta del rector de la Universitat de Barcelona, 1939
Llegiu la transcripció de la carta que el rector de la Universitat de Barcelona, que era delegat del Ministerio de Educación Nacional, envia al director de l’Acadèmia Calmet en relació a la contractació del professorat.
Què es perseguia amb la depuració dels mestres a principis del franquisme?
Quines conseqüències va tenir?
5.6. Dades estadístiques sobre l’ensenyament
Document ⑦ Taxes d’analfabetisme

Document ⑧ Taxes d’escolarització
Taxes d’escolarització (en %)

Document ⑨ Centres d’ensenyament públics i privats


Quines conclusions es poden treure analitzant les dades anteriors, en relació a les taxes d’analfabetisme i escolarització?
I sobre el nombre de centres públics i privats?
Activitat de síntesi
Quin era l’objectiu principal de l’escola durant el franquisme i quins mitjans i quines estratègies va utilitzar per aconseguir-lo?
Compareu el model d’escola que transmeten les fotografies d’aquest apartat amb les de la presentació del web.
Treball de recerca
![]()
Procés de recerca. Recollir la informació.
3.1. Classifiqueu tots els documents anteriors segons els tipus de font (primària, secundària, escrita, oral, iconogràfica…) al qual corresponguin.
3.2. Organitzeu i esquematitzeu tota la informació recollida i redacteu una síntesi d’aquest apartat, a partir de les respostes de les diferents activitats i, especialment, de l’activitat de síntesi.