2. Les reformes socials. Vagues i revoltes
La proclamació de la República va crear esperances d’un canvi social a la classe obrera. El Govern va impulsar reformes econòmiques, laborals i socials. Però, la lentitud en l’aplicació de les millores va provocar conflictes i vagues al llarg de tot el període, promogudes pels grups i partits de l’esquerra més radical.
En quin lloc de la vostra població us trobeu en aquest moment, de manera real o virtual? Indiqueu el nom del carrer o plaça i de l’edifici, si escau.
- Quin fet històric rellevant va passar en aquest lloc?
A la huelga
A la huelga és una cançó del cantautor Chicho Sánchez Ferlosio composta l’any 1963, i publicada a Suècia l’any següent dins d’un disc titulat “Canciones de la resistencia española”. Es va divulgar sobretot a través de Radio Pirenaica, l’emissora clandestina del Partit Comunista d’Espanya. Els primers anys de la dictadura, aquest partit, creia que una vaga general podria enderrocar el franquisme.
La cançó diu “a la huelga compañero; no vayas a trabajar”. Quina és la utilitat d’una vaga a nivell polític o social?
- Creieu que a principis del període de la República era oportú fer vagues? Doneu arguments a favor o en contra.
- La cançó diu també “yo por ellos, madre, y ellos por mi”. Valoreu la importància de la solidaritat i la unitat durant una vaga.
- Busqueu informació sobre si es van produir vagues en aquella època, a la vostra població.
Escolteu l’enregistrament d’aquesta cançó. En quins punts hi ha modificacions del tempo? On hi ha accelerando i on ritardando?
- De quina manera la música subratlla l’augment numèric (diez, cien, mil) que hi ha en el text?